2. СЪДЪРЖАНИЕ
3. Ремонт на Компютри
4. Los Alamos National Lab
5. NewScientist
6. Above Top Secret
7. WebPark
8. Daily Galaxy
9. Тechnology Review
10. Daily Mail
11. Crop Circle Connector
12. spacenewsbg
13. bgnauka
14. sci-bg
15. agencyscience
16. universetoday
17. Ancient Bulgaria
18. SOHO
19. Ooparts
20. allworldtreasures
21. компютърни съвети
22. Личното ми пространство
23. Crop Circle Analysis
Нов тип въздушни батерии са десет пъти по ефективни от всички досегашни технологии. Те могат да павират пътя към ново поколение електрически автомобили, мобилни телефони, лаптопи и др.
С разработката са се заели учени в университета „Свети Андрю”, финансирани от великобританския съвет за инженерни и физични научни изследвания - СИФНИ.
Новите батерии имат потенциал да увеличи производителността на преносимите електрони устройства и електрическите автомобили. Те са голяма надежда и за производителите на възобновима енергия. Основен проблем при производството на електричество от соларни панели и вятърни турбини е нерегулярната мощност. Вятъра често е с променлива сила, а соларните панели трябва да почиват нощем. За да се осигури постоянна мощност, са нужни презаредими и мощни батерии.
Научния екип е нарекъл новите батерии - STAIR (St Andrews Air). Те са още в процес на разработка, но се очаква да бъдат по-евтини от досегашните литиеви батерии. Те са направени от порест въглероден материал, и нямат нужда от химически агент за работа. Тази роля се изпълнява от кислорода. Премахването на активните химикали намаляват размера и теглото на батериите чувствително. Порестия въглерод е далеч по-евтин от литиево-кобалтовия оксид, използван в сегашните батерии. Резултатът е около десет пъти по-голяма производителност при равни размери. Единствената пречка пред истински електрически автомобили днес е именно размера и теглото на батериите, така че тази технология обещава много.
Четири годишния проект завърши половината от научно-производствената си карта през юли 2009. Професор Питър Брус, главен разследващ в химическия департамент на университета казва: „Наша цел е да получим между пет и десет пъти увеличение на капацитета на съхранение. Това е далеч по-добро от всичко с което разполагаме. До този момент резултатите са много обещаващи. Далеч надминаха нашите първоначални очаквания. Ключът към цялата технология е използването на кислорода от атмосферата, като агент за пренос на електроните вътре в батерията. Така отпада нуждата от специални химикали за целта. Като прибавите и цената на материалите, получавате изключително обещаваща технология.”.
Според Брус, нужни са около пет години, преди батериите STAIR да излязат на пазара. В момента учените са се фокусирали в разработката на първия практичен прототип, с който смятат да захранят малко устройство, като GSM или MP3 плейър. Те са си поставили за цел да разберат по-добре как протичат химическите реакции в батериите, за да подобрят допълнително показателите на новите батерии.
Източник